Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /httpdocs/wp-content/plugins/kento-post-view-counter/index.php on line 620

Piotr Kostka

FIGURY CYNOWE

I NARODOWOŚĆ

 

 

W jednym z artykułów pewien znany kolekcjoner stwierdził, że wśród ‘bractwa figurkowego” narodowość nie ma znaczenia. Ucieszyła mnie taka reakcja w artykule …. wskazująca, że ktoś w ogóle czyta teksty o figurkach. Otóż narodowość ma znaczenie. Przeanalizuję to twierdzenie na przykładzie trzech sąsiadujących krajów – Niemiec, Polski i Rosji (trochę jak w dowcipie):

Niemcy

Jeżeli ktoś zwiedził Muzeum  Historii Wojskowości w Dreźnie, w „okaleczonym” przez arch. Daniela Libeskinda pałacu, zrozumie o czym piszę. Muzeum Wojskowo-Historyczne Bundeswehry, bo o nim piszę, położone w dzielnicy Drezna Alberstadt, zostało ponownie otwarte 14 października 2011 r. Wystawy prezentują historię 800-letniej niemieckiej wojskowości. Muzeum mieści się w arsenale i jego początki sięgają lat 1873–1877

—————————————————————————————————————————————

(fot. 1, 2)

Cała ekspozycja pokazuje grozę i okropność wojny w sposób namacalny – w ekspozycji wojny trzydziestoletniej gabloty z możliwością dotykania, poprzez umieszczone w gablotach rękawice, kul z pobojowiska pod Lutzen i stwierdzenie czy uderzyły one w zbroje (spłaszczone) czy też w ciało (nieodkształcone). W holu zwierzęta naturalnej wielkości wraz umieszczonymi przy nich filmami do jakich celów bojowych służyły i jak koszmarnie ginęły oraz zestaw protez z opisem rodzaju przyczyny – mina piechotna, pocisk itd. Obok rozrywający się granat przed którego odłamkami nie ma ucieczki..

 

—————————————————————————————————————————————

(fot. 3, 4)

A wszystko to po to by zmienić militarystyczne wychowanie którego sprawcą są figurki cynowe i ołowiane żołnierzyki umieszczone w końcowej gablocie przed wyjściem jako przestroga i opatrzone stosownym podpisem! Efekt – na ostatnich targach figur cynowych w Kulmbach było więcej wystawców niż zwiedzających!

Polska

Jeszcze przed wybuchem pandemii, odwiedziłem w grudniu Festiwal Figurkowy – Hussar MPC 2019 – X Anniversary – Warszawa 2019 – Międzynarodowy festiwal modelarstwa i malarstwa figurkowego, który odbył się w dniach od 30 listopada do1 grudnia 2019r. Miejsce festiwalu Ratusz Ursynowski dodawał rangi wydarzeniu. Hussar to jednak nie tylko konkurs ale pokazy i rozmowy, to także możliwość spotkania z producentami figurek. Jednak największą atrakcją dla fanów malowania figurek, będzie z pewnością możliwość obejrzenia prezentacji prac mistrzów z Hiszpanii i Szwecji. W czasie imprezy planowane są dwa – 3-godzinne pokazy międzynarodowych mistrzów malowania figurek. „Na dziś mamy zgłoszonych koło 150 uczestników, plus nie wiemy ilu mieszkańców dołączy do nas. Na same warsztaty z mistrzami malowania figurek mamy zapisane po około 70 osób na każdy” – mówią organizatorzy festiwalu.

 

—————————————————————————————-

(fot. 5, 6, 7)

Pojechałem z grupą wojów mieszkowych z X wieku licząc na spotkanie innych historycznych zestawów. Niestety, coraz większa liczba godzin religii zamiast historii dała efekty. Był to chyba jedyny (ja nie dostrzegłem innych) zestaw historyczny. Ale ponieważ życie nie znosi pustki, miejsce figury historycznej całkowicie zastąpiły figurki fantazy. Nie wymagają one wiedzy historycznej ale dają niesamowite pole wyobraźni i kreacji fantastycznych światów. Podziwiałem też liczbę uczestników (byli Czesi, Hiszpanie) ich zaangażowanie oraz wysoką technikę malarska. Sami uczestnicy też byli barwną grupą godna oglądania.

Rosja

Na przeciwległym biegunie podejście rosyjskie, nobilitujące chwałę oręża i dumę ze zwycięstw. 50 najzdolniejszych artystów kończących rosyjskie akademie artystyczne, może przejść pod ochronę Państwa i być wynagrodzona za krzewienie powyżej idei w ramach państwowej grupy „Griekowców”. Dlatego najwięcej wspaniałych oficyn figurowych pochodzi z tego kraju – Chronos Miniatures, Altores Studio, Mercury Models, Medieval Forge czy EK Castings Miniatures. W oparciu o wspaniały kunszt miejscowych rzeźbiarzy, wykształconych w klasycznych akademiach sztuk pięknych oraz wspomaganych techniką cyfrową (np. seria koni z Chronos Miniatures) tworzą niedoścignione arcydzieła.

Dla zobrazowania przykład polskiego rycerza z bitwy grunwaldzkiej Firmy Altores  Studio na koniu cyfrowym z Chronos Miniatures. Dzieła w rosyjskich oficynach zawsze podpisane są nazwiskami twórców!

 

—————————————————————————————-

(fot. 8, 9)

Dla wyjaśnienia – cyfrowo oznacza, że figura została opracowana wirtualnie (np. 3D brusch) w najdrobniejszych szczegółach, którą drukuje się w różnych skalach np. 1:72, 1:35 lub większe 1:34, 1:25 itd. Tak naprawdę im większa skala tym większa możliwość pokazania drobiazgowego detalu. Zazwyczaj opracowanie wirtualne wykonuje cały zespół grafików i znawców uzbrojenia w oparciu o artefakty muzealne, budowę anatomiczną itd. oraz projekty i szkice kompozycyjne zatwierdzone wspólnie przez cały zespół. Następnie kolejna grupa zajmuje się podziałem wydrukowanej figury na części dające się odlać i powielić w żywicy (najdokładniejsze) lub „białym” metalu. Czasy samotnych wytwórców mijają..

Rosjanom dorównują artyści i graficy komputerowi z portugalskiej firmy RPmodels, która tworzy tylko metodą cyfrową. Dla przykładu – Roman Auxilia Cataphract  oraz koreańska wojowniczka Kuthulun  –  obie w wielkościach do wyboru 75 mm lub 120 mm

Proszę wejść na stronę RP Models i zobaczyć prezentację do pierwszej scenki – wstęp, mapy podkład, sceneria budująca atmosferę dioramy!

 

—————————————————————————————-

(fot. 10, 11)

 

 

 

Piotr Kostka

Oddział Poznański

Stowarzyszenia Miłośników

Dawnej Broni i Barwy

Poznań, wrzesień 2021 r.

 

 

 

 

533 Total Views 2 Views Today
Partnerzy

karta_logo_MNK_B

mwp

muzuem_lodz

wmwpozn

MuzeumWroclaw

logo Muz. Lub.-1

silkfencing