Najbardziej rozpoznawalny pilot Airacobry A. Pokryszkin w kabinie P-39N najskuteczniejszego pilota – G. Reczkałowa. Sierpień-wrzesień 1944.

ZARZĄD ODDZIAŁU STOŁECZNEGO

uprzejmie zaprasza na spotkanie, na którym:

Pan Andrzej WASILCZYK

wygłosi referat nt:

Samolot „Bell P-39 Aircobra” w lotnictwie radzieckim

 
 
 
Uprzejmie informujemy, że spotkanie odbędzie się w czwartek 15 lutego 2018 r. o godz. 17:00 w gmachu Muzeum Wojska Polskiego Al. Jerozolimskie 3

Samolot „Bell P-39 Aircobra” w lotnictwie radzieckim

Bell Airacobra… Chyba nie było w historii lotnictwa samolotu, który jednocześnie miałby tak skrajne opinie. W swojej ojczyźnie, w USA, samolot ten był nie lubiany – jego osiągi określano jako rozczarowujące i niewystarczające do walki z poważnym przeciwnikiem. Samolot również nie spełnił oczekiwań pilotów Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii – po kilku lotach bojowych, RAF chętnie się je pozbył, przy pierwszej okazji wysyłając Airacobry do ZSRR w ramach pomocy wojskowej. I Front Wschodni szybko stał się głównym teatrem działań bojowych Airacobry. Do ZSRR trafiła ponad połowa wyprodukowanych samolotów. Airacobra zdobyła uznanie pilotów radzieckich, była lubiana i bezwarunkowo uważana za najlepszy samolot konstrukcji zagranicznej w lotnictwie radzieckim. To był jedyny samolot produkcji zagranicznej, z którego nigdy, nawet w okresach największej konfrontacji z USA, nie próbowano się wyśmiewać. Akcentowano konkretne wady samolotu, ale jego reputacja bojowa nigdy nie ulegała zmianie i zawsze pozostawała wysoka.
Podczas prezentacji zostaną przedstawione: historia powstania samolotu Bell Airacobra, wszystkie wersje produkcyjne, przebieg służby w lotnictwie radzieckim z uwzględnieniem działań bojowych nad Polską, oznakowanie i malowanie tych samolotów oraz sylwetki najskuteczniejszych pilotów.

214 Total Views 1 Views Today
Partnerzy

karta_logo_MNK_B

mwp

muzuem_lodz

wmwpozn

MuzeumWroclaw

logo Muz. Lub.-1

silkfencing